Fota eller inte?!

Har varit många diskussioner senaste dagarna med anledning av Lucia, att man på många plaster inte får fota luciatåget på förskolan. Många många föräldrar man hör är emot detta. Men det är ju faktiskt av en anledning. Många (de flesta?) föräldrar lägger sedan upp korten på facebook, bloggar osv. Kort där även andras barn finns med, vilken man inte får utan att fråga. Vad man gör med sitt eget barn är ju upp till var och men kort på andras barn ska man alltid fråga vårdnadshavaren! Det va som jag läste i en av alla artiklar, du som förälder kan inte veta om pojken/flickan bredvid ditt barn har skyddad identitet, och vad kan då hända med det barnet/föräldern om det cirkulerar på internet? Eller man behöver inte ens dra det så långt. Vissa föräldrar kanske helt enkelt inte vill att deras barn ska finnas på nätet innan barnen är så pass stora att de själva kan ta det beslutet.

Jag tycker det är helt rätt att inte få fota med tanke på hur samhället ser ut idag, med kort som läggs upp överallt. Nu vet jag att på den förskolan H ska börja får man som förälder inte fota vilket känns bra. Jag skulle bli riktigt arg, besviken om jag fann att andra föräldrar lagt ut kort där även mitt barn finns med om de inte frågat mig eller M innan!

4 kommentarer on “Fota eller inte?!”

  1. svar: Tyckte jag kollade där 100 ggr men ändå blev det inte rätt när jag försökte ta ut dagar :S Och tjejen på fk förstod inte mkt heller.

  2. mrsjanuary skriver:

    Jag är nog lite kluven i frågan om att fota eller inte. Båda sidor har sina poänger. I år fick vi fota på S förskola, får se om så är fallet nästa år.
    Kram o ha en bra kväll!!

  3. Kajsa skriver:

    På mitt jobb har vi alltid tillåtit att fota.. men i år fick föräldrarna inte fota luciatåget, då vi har barn som inte får vara med på bild.
    De fick dock fota sina egna barn efter lucia tåget va färdigt och vi skulle fika.
    och alla respekterade det, vilket va skönt!


Kommentera

