Sötsaker eller ej?

Det finns en sak jag funderat på väldigt länge. Om du känner att ”det här är en dag jag kommer ta åt mig personligt” så ska du nog klicka dig vidare och återkomma en annan dag. Det här är verkligen inget personligt mot nån utan bara MINA tankar och åsikter. Det gäller det här med sötsaker, att ge eller inte ge till sitt barn. Det jag tänkter främst på är glass, kakor, bullar, tårtor och saft.  Läsk, godis och chips hoppas jag verkligen inte ens behöver diskuteras.

Jag blir gång på gång förvånad och kommer på mig själv att nästan bli lite upprörd när föräldrar ger sina små barn sötsaker. Visst är det så att alla bestämmer själva hur man vill göra med den saker men jag förvånas likväl. Jag förstår inte riktigt anledningen till att man ger sina små barn (speciellt under 1år) sötsaker. Tror man man gör sitt barn en tjänst och är snäll? Förmodligen (känns så iaf) är de mer vanligt att man ger sina barn detta än att man inte gör det när de är över halvåret men ändå….

Här hemma hos oss har vi bestämt att Hailey ska få smaka tårta på sin 1-års dag/kalas. Inte tidigare. Varför? Finns många bra anledningar till det. Små barn har inget behov av socker. Det är vi föräldrar som skapar det beroendet hos dem och vi vill inte att Hailey ska få ett sockerberoende redan nu. Det kommer tids nog vilket fall.  Så länge de inte vet vad det är har de heller inget behov av att äta/smaka det. Äter vi glass kan vi göra det utan att Hailey tigger om att få smaka, hur då? Jo eftersom hon aldrig smakat glass vet hon inte vad det är. Vi har aldrig gett med oss när vi ätit nått onyttigt och gett henne, därför vet hon att hon inte får smaka. Vill hon ha något att äta samtidigt som oss får hon en majskrok eller frukt och är mer än nöjd med det. Annars leker hon bara vidare. Det finns alltid alternativ att ge de små, nyttiga alternativ som inte skapar något beroende. Varför inte en god frukt istället? Efter hon fyllt 1 år är sötsaker något som kommer ges väldigt sparsamt och bara vid speciella tillfället. Att någon fyller år kan jag inte se just nu skulle vara ett sånt tillfälle. Hela tiden fyller folk år så då skulle hon få äta det ganska ofta. Men ställning till det tar vi när det kommer. Men som sagt innan Hailey fyller 1 år finns absolut ingen anledning till att hon ska äta något sött.

När började ni ge sötsaker till era barn och hur ser ni på saken?

3 kommentarer on “Sötsaker eller ej?”

  1. Fröken M skriver:

    Viggo fick tårta på sin 1 års dag första gången.
    det var lite av en magisk gräns, för nu börjar han bli så medveten att han ser och förstår att han inte får samma saker som oss när vi fikar.
    Han kan få en bulle, popcorn eller en piggelin, men aldrig godis och läsk ! Jag vill inte att han ska bli beroende av socker som mig ) men det är samtidigt väldigt svårt att undvika allt – speciellt när hans mor och farföräldrar, mostrar, fastrar och även DAGISPERSONALEN sticker till honom både det ena och andra. ( på dagis fick de till och med smågodis på påsk – det gillar jag INTE ! Dock kan du ju inte särbehandla honom när det gäller glass eller en bulle!? )
    Kram

  2. Tina skriver:

    Låter som vi resonerar ganska lika i den frågan. Nellie kommer också få tårta när hon fyller 1 men det är som du säger att barn har inget behov att äta socker och det är vi föräldrar som avgör om dom ska få smaka eller inte. Dom har inget behov av socker och det är bättre att ge frukt som du säger eller en majskrok. Men som sagt alla gör ju olika och vi tänker vänta med sötsaker då Nellie inte har något behov av det. 🙂 Kram

  3. svar: Jag tycker det är okej att låta dom smaka nu. Så dom får uppleva lite olika smaker. Men jag kommer inte trycka i min bebis kakor/chips/läsk/choklad m.m. När han är tillräckligt stor o kan be om att få, kommer han givetvis få lite.


Kommentera

