Amning eller inte?!

Känns som det är väldigt många diskussioner om amning både här och där. Både i fråga om man ammar eller ger ersättning och hur länge man ”ska” amma. Ens tankar om detta är nog väldigt individuella och antal sätt att se på detta är nog oändliga. För mig va det självklart att jag ville amma. Trodde dock inte det skulle vara så svårt som det faktiskt visade sig att vara och jag har haft sjukt ont och sårigt. Många gånger tänkte jag tanken ”är det verkligen värt detta?”. Frågan om jag skulle sluta dök upp i huvudet många gånger första månaden. Det tog väl ungefär 2 månader innnan det kändes bra att amma. Jag är verkligen glad att jag fortsätta kämpa, glad och stolt över mig själv då jag tror att många hade gett upp och att många gör det efter bara lite motstånd. Däremot tycker jag man ska sluta i tid. Vad är i tid? Självklart är det också individuellt men barn måste få börja äta riktig mat, det behöver både magen och tänderna! För mig ser jag amning som hör ihop med bebisar, inte när bebisarna blivit barn. Tror det kan vara lätt att man bara fortsätter amma utan att egentligen reflekterar över det, för endel är det säkert också för att man själv behöver det mer än vad barnet kanske gör, att man känner sig bekräftat och behövt iom amningen. Men det finns andra sätt att få bekräftelse! Men självklart är det viktigaste att man gör det som man tror och tycker är bäst för just sig själv och sitt barn!

Jaja, lite tankar och funderingar såhär en torsdagseftermiddag 🙂

Kommentera

